+ Skandiamäklarna

 

Brief 

En skarp brief för Skandiamäklarna. Uppgift att skapa en kampanj under hösten 2014, som ska locka fler kunder till att köpa/sälja bostäder via Skandiamäklarna. 

Kampanjbeskrivning

I grund och botten är Skandiamäklarna ett företag som hjälper sina kunder att sälja och köpa bostäder. Utöver det erbjuder de ett antal tjänster för att förenkla processer kring försäljning, köp och flytt.

Vår kampanj grundas i just denna definition av vad en mäklarfirma faktiskt är, men går sedan ett steg längre. Vi såg en parallell mellan kundernas längtan att hitta sin drömbostad, och Sveriges hemlösa människors längtan efter ett tryggt och varmt hem. Vi vill utveckla Skandiamäklarna och arbeta för alla människors rätt till ett hem, även de som idag lever i misär, missbruk eller ekonomisk utsatthet.

Lösning ”Jag drömmer om en jul hemma”

Vi ville ta detta ett steg längre och låta Skandiamäklarna stå för allas möjlighet att hitta hem. Även de människor som idag lever utanför samhället i missbruk, psykisk ohälsa eller ekonomisk instabilitet. Enligt Stockholms Stadsmissions rapport Hemlös 2013 finns idag

34 000 hemlösa i Sverige. Mörkertalet är dock stort, och flera grupper syns inte i statistiken.

Runt jul blir det som mest påtagligt hur utsatta dessa människor är, det är kallt ute och många har ingen familj att åka hem till över helgerna. Därför har vi valt att koncentrera vår kampanj just på tiden innan jul.
I och med kampanjen inleds ett samarbete med Stockholms Stadsmission, där Skandiamäklarna hjälper till genom att starta en insamling för att ge de bostadslösa en dräglig jul.

— Skandiamäklarna får en tydlig identitet. De blir ”The good guys”, ett osjälviskt företag som bryr sig om andra människor. För oerfarna mäklarväljare kan det vara små marginaler som avgör valet, i det här fallet känslan av att vara med och stödja något gott och meningsfullt.

— Vill olika massmedier uppmärksamma projektet och därmed ge extra publicitet.

Projektet utfördes som en del av praktik vid IK Stockholm

Work group
+ Tove Wendelin Graphic Design, Art director
+ Amandra Frykberg, Copywriting